Lotto B.V. heeft een flinke boete gekregen van de Nederlandse Kansspelautoriteit. De loterij plaatste namelijk advertenties voor EuroJackpot op Girlscene.nl. Deze site richt zich op Nederlandse meiden vanaf 14 jaar. Daarmee is het adverteren op dit platform tegen de wetten rondom adverteren voor kansspelen. De Kansspelautoriteit besloot daarom om een boete van 10.000 euro op te leggen.
Lotto, onderdeel van de Nederlandse Loterij, geeft aan dat de advertentie per ongeluk op de site van Girlscene.nl terecht is gekomen. Toch blijft de dwangsom voor Lotto staan. Tussen november 2020 en februari 2021 zijn namelijk minstens 218 advertenties van EuroJackpot op de website verschenen.
Girlscene.nl is onderdeel van een Amerikaans concern met de naam EEN Media. De website richt zich op jonge meisjes en vrouwen met een leeftijd tussen de 14 en 30 jaar oud. Op de site verschijnen artikelen over onderwerpen die deze doelgroep interessant vindt, zoals beauty, fashion of lifestyle.
Door de doelgroep van de website, meiden en jonge vrouwen van 14 tot 30 jaar, is reclame voor kansspelen hier volledig uit den boze. Dit is terug te lezen in de Wet op de Kansspelen, Artikel 4a. Artikel 2, het derde lid van het ‘Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen’ staat namelijk vermeld dat reclames voor kansspelen niet gericht mogen zijn op minderjarige personen.
Al eerder een dwangsom voor dergelijke reclames
Normaal gesproken stoot een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar Lotto B.V. blijkbaar wel. In 2017 kreeg het bedrijf ook al een last onder dwangsom voor hetzelfde voorval. Toen moest er 30.000 euro betaald worden voor reclames op spelletjeswebsites spele.nl en speeleiland.nl en op kleurplaten.nl.
Door deze boete vond de Kansspelautoriteit het gevaardigd opnieuw een boete uit te schrijven voor Lotto. ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’, aldus de uitleg van de Kansspelautoriteit. Lotto B.V. wist vanwege deze eerdere boete al dat er strenger gecontroleerd moest worden op het plaatsen van advertenties op websites die zich richten op jongeren. Door alsnog te adverteren op Girlscene.nl heeft Lotto niet kunnen voldoen aan deze last. Vandaar de boete van 10.000 euro.
Reactie van de Nederlandse loterij
De Nederlandse Loterij, het moederbedrijf van Lotto B.V., reageerde namens Lotto op de Kansspelautoriteit. De Nederlandse Loterij vond de boete onterecht. In een schriftelijk statement benadrukte men dat de advertenties volledig per ongeluk op Girlscene.nl geplaatst werden, omdat Lotto en EuroJackpot ‘helemaal geen belang’ hadden bij het plaatsen van deze advertenties bij deze doelgroep.
Daarnaast werd uit het statement duidelijk dat de Nederlandse Loterij vindt dat de Kansspelautoriteit het voorval uit 2017 te ruim uitlegt. Ten slotte was het ‘onbegrijpelijk’ dat de Kansspelautoriteit niet meer gevraagd heeft om Lotto onderzoek te laten doen om maatregelen te kunnen treffen tegen de advertenties. Om al deze redenen werd gevraagd om de boete te laten vervallen.
Lotto moet boete binnen zes weken betalen
De Kansspelautoriteit legde alle argumenten naast zich neer. De redenatie van de Nederlandse Loterij bleek te summier en het voorval uit 2017 zou wel degelijk moeten zorgen dat Lotto zelf beter op zou letten.
De boete moet binnen zes weken betaald worden. Ook kan de Lotto nogmaals bezwaar maken tegen de boete van de Kansspelautoriteit. De raad van bestuur gaat er dan opnieuw naar kijken. Geeft deze raad nog geen bevredigend antwoord naar Lotto’s zin, kan besloten worden de boete aan te vechten bij de rechter. Het is niet duidelijk welke stap Lotto B.V. of de Nederlandse Loterij nu gaat zetten.